شناسهٔ خبر: 23631 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

محمدرضا قانعی در سالن اجتماعات استانداری گلستان:

طرح‌های بازآفرينی شهری تاريخ شهرها را بهم پيوند می‌‌دهد

محمدرضا قانعی محمدرضا قانعی برنده جایزه‌ شایستگی یونسکو در مرمت و بهسازی گفت: طرح‌های بازآفرینی شهری دو تفکر موزه‌ای يا حفاظتی و نوسازی را نزدیک کرده و به نوعی اعصار گذشته و تاریخ شهری را بهم پیوند می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، محمدرضا قانعی در کارگاه آموزشی "بازآفرینی شهری، گامی به سوی شهر انسانی" در سالن اجتماعات استانداری گلستان، افزود: طرح‌های بازآفرینی شهری جریان مکملی است که علاوه بر اهمیت به هویت شهرها، اقدامات خلاقانه را که سبب ایجاد زندگی دوباره در شهرها می‌شود را جزء اصول خود می‌داند.

وی تعاریف ارائه شده از بازآفرینی شهری را متعدد و فرآیندی گام به گام دانست که عمدتا با تغییرات کالبدی و با هدف بهبود کیفیت اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی شهرها شروع می‌شود.

قانعی ادامه داد: استفاده از سرمایه اجتماعی و مشارکت مردمی، ایجاد نگرش نو و خلاقانه در توسعه شهری، حفاظت از میراث فرهنگی اجتماعی و زیست محیطی و تبدیل شهر به پیاده‌روی عمومی، اقتصاد پایدار و حرکت به سمت برند جهانی از اهداف اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری است.

وی، طرح‌های بازآفرینی شهری را نتیجه و ثمره عصر خرد دانست که توجه به محیط زیست دارد و گفت: توجه به توسعه درون‌زا و کیفی با هدف تعادل در شهرها از نکات مورد توجه در طرح‌های بازآفرینی است.

برنده جایزه‌ شایستگی یونسکو در مرمت و بهسازی، تاریخچه شکل‌گیری و گام تجاری و تبدیل شهرها به نمایشگاه عمومی را به اواخر دهه ۶۰ میلادی نسبت داد و افزود: طرح‌های بازآفرینی باید به دو مقوله کیفیت و خلاقیت پاسخ دهند و پروژه‌های محرک توسعه باشند.

وی گفت: اساس بازآفرینی شهرهای پیشرفته جهان خرد و دانایی است و شهر خود را آماده نهادهای فکری می‌کنند اما برای کشور ما که گام‌های اولیه در عصر صنعت داریم شاید این مساله بعید باشد اما در اصفهان این زمزمه‌ها در حال شنیده شدن است.

قانعی، بازآفرینی شهرها را کار یک فرد یا یک نهاد ندانست و گفت: در تمام دنیا نهادهای مردمی در کنار شهرها قوی هستند و بخش خصوصی اساس این طرح‌ها را تشكیل می‌دهد.

وی از گام‌های اولیه اجرای طرح‌های بازآفرینی را، هویت بخشی شهرها نام برد و ادامه داد: برای همین منظور این طرح‌ها از محدوده‌های تاریخی شهرها شروع می‌شوند و تعلق و هویت را در شهر ایجاد می‌کنند.

به گفته قانعی، یکی دیگر از گام‌های طرح‌های بازآفرینی شهری، توجه به بعد انسانی شهر است به طوری كه در این گام وسیله شخصی کنار گذاشته می‌شود و وسایل نقلیه عمومی و محورهای پیاده رو جایگاهی در شهرها خواهند داشت.

معمار برجسته کشور اضافه کرد: برلین انگلیس، مدلین کلمبیا و بارسولنا از شهرهای پیشرو و مهم بازآفرینی شده در جهان به شمار می‌روند و در ایران نیز ۱۵ شهر بعنوان پایلوت انتخاب شده که از جمله آنها شهر رشت است.

قانعی با اشاره به اینكه مطالعات بازآفرینی شهر رشت انجام شده است، گفت: این شهر جزو شهرهای خلاق دنیاست و از شهرهای مطرح ایران در حوزه‌های فرهنگی خواهد بود.

وی یکی دیگر از اصول طرح‌های بازآفرینی را، تاثیرگذاری و به جریان انداختن خون در رگ شهر و به تپش درآوردن قلب شهر ذکر کرد و گفت: در طرح‌های بازآفرینی برند شهری خیلی مهم است تا شهر در اقتصاد سرمایه‌داری مطرح شود.

قانعی، نگرش جامع و یکپارچه به شهر، نزدیک کردن فاصله برنامه تا عمل، توجه به کیفیت، استفاده از مشارکت مردمی، انعطاف پذیری و تداوم را از عوامل متمایز كننده طرح بازآفرینی از سایر طرح‌های شهرسازی برشمرد.

در این كارگاه یكروزه مسوولان استانی و شهرستانی و كارشناسان شهرسازی و معماری نیز حضور داشتند.

نظر شما